استفاده از زرشک اعلا در ساخت لوازم آرایشی گیاهی

لازم به ذکر است که زرشک اعلا می تواند به درمان اسهال کمک کند، زرشک قرن هاست که برای درمان اسهال استفاده می شود.

این احتمالاً به دلیل غلظت بالای بربرین در آنها است که با مهار گیرنده های خاص به کند کردن ترانزیت مدفوع از طریق روده شما کمک می کند و در نتیجه از اسهال جلوگیری می کند.

در واقع، یکی از قدیمی‌ترین مطالعات انسانی بر روی بربرین نشان داد که اسهال ناشی از عفونت‌های برخی باکتری‌ها از جمله E. coli را درمان می‌کند.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی 196 بزرگسال مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر غالب با اسهال (IBS-D) نشان داد که مصرف 800 میلی‌گرم بربرین هیدروکلراید در روز به طور قابل‌توجهی دفعات اسهال و نیاز فوری به اجابت مزاج را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد.

در حالی که این نتایج جالب هستند، تحقیقات انسانی بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه بربرین و زرشک ممکن است به درمان اسهال کمک کنند، مورد نیاز است.

بربرین ممکن است با کاهش زمان انتقال در روده از اسهال جلوگیری کند، بنابراین، خوردن زرشک غنی از بربرین ممکن است به درمان اسهال کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

ممکن است در برابر سندرم متابولیک محافظت کند: خوردن زرشک ممکن است به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند، که مجموعه ای از عوامل خطر است که خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

به طور خاص، زرشک ممکن است در برابر چاقی و قند خون بالا، کلسترول، تری گلیسیرید و سطح فشار خون – که همه عوامل خطر برای این سندرم هستند – محافظت کند.

یک مطالعه 8 هفته ای روی 46 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که نوشیدن حدود 7 اونس (200 میلی لیتر) آب زرشک در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون، تری گلیسیرید، کلسترول و قند خون در مقایسه با دارونما می شود.

علاوه بر بهبود عوامل خطر سندرم متابولیک، زرشک ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند کمک کند.

استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب سلولی زمینه ای است که توسط مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود.

داشتن استرس اکسیداتیو بیش از حد  و آنتی اکسیدان کافی برای مبارزه با آن – می تواند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود.