الکل طبی یک لیتری 70 درصد موجب آتش سوزی در جنگل نور شد

نام های مختلفی برای الکل طبی یک لیتری 70 درصد مورد استفاده در ضد عفونی کردن مراقبت های بهداشتی وجود دارد، اما سه نوع رایج آن عبارتند از:

اتیل الکل یا اتانول
ایزوپروپیل الکل، ایزوپروپانول، 2-پروپانول یا پروپان-2-اول
N-پروپانول، 1-پروپانول، یا پروپان-1-اول. (اصطلاح “الکل مالشی” در ایالات متحده آمریکا برای محصولات
حاوی 70٪ الکل ایزوپروپیل استفاده می شود.) غلظت الکل معمولاً به صورت
درصد حجمی بیان می شود، مثلا 70٪ v/v.

هر چه درصد الکل بیشتر باشد به این معنی نیست که در کشتن باکتری ها بهتر است، مطالعات اولیه از سال 1895 غلظت های مختلف الکل (25٪ تا 99٪) را برای حذف اقلام آلوده به باکتری آزمایش کردند.

دستورالعمل های امروزی که استفاده از الکل 60 تا 90 درصد را برای ضد عفونی و ضد عفونی توصیه می کنند، عمدتاً بر اساس این مطالعات اولیه است.

الکل به طور کلی به عنوان یک ضد عفونی کننده سطح پایین طبقه بندی می شود – در درجه اول به دلیل این واقعیت است که فعالیت اسپور کشی ندارد یا محدود است.

معمولاً به روش های مختلفی در محیط های بهداشتی استفاده می شود:

ضد عفونی کردن اقلام کوچک غیر بحرانی مانند گوشی پزشکی،
کاف فشار خون
آنتی سپتیک پوست قبل از یک روش استریل یا آسپتیک
مانند تزریق یا قرار دادن کاتتر عروقی
شستشوی آندوسکوپ ها پس از پردازش مجدد
ضد عفونی کردن سطوح محیطی
متداول ترین فرمولاسیون محصول موجود در بازار دستمال مرطوب آغشته به الکل است که بسته به کاربرد آنها در اندازه های مختلف است.

این دستمال ها همچنین ممکن است با سایر محصولات ضد عفونی کننده ترکیب شوند، به عنوان مثال دستمال های ضدعفونی کننده پوست اغلب حاوی 70٪ الکل ایزوپروپیل و 4٪ کلرهگزیدین گلوکونات هستند.

الکل فعالیت خود را در حضور مواد آلی با خواص شوینده محدود کاهش می دهد، بنابراین قبل از اینکه الکل بتواند اثر ضد میکروبی داشته باشد، سطح باید تمیز شود.