پودر گوجه 1401 و ارتباطش با درمان بیماری اگزما

اگرچه گوجه فرنگی های رژیمی و پودر گوجه 1401 منبع فراوانی از لیکوپن هستند، اما چندین ماده مغذی دیگر با خواص آنتی اکسیدانی نیز در گوجه فرنگی یافت می شود.

به عنوان مثال، اولئورزین گوجه فرنگی قوی تر از لیکوپن در جلوگیری از اکسیداسیون LDL در شرایط آزمایشگاهی پیشنهاد شده است.

گزارش شده است که مصرف مکمل با دوز متوسط ​​از a-tocopherol و کاروتنوئیدها، مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی، طی 11 هفته می تواند سطوح پلاسمایی F2 – isoprostane را در افراد سالم کاهش دهد.

در یک مطالعه حیوانی، مصرف گوجه فرنگی اثرات قوی تری نسبت به تجویز لیکوپن در پیشگیری از سرطان زایی داشت.

بنابراین، گوجه فرنگی طبیعی ممکن است قوی تر از لیکوپن منفرد در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های مربوط به آن باشد.

به طور کلی، بهینه سازی ریکاوری از طریق رویکردهای طبیعی، مانند غذا و مکمل های غذایی در بین ورزشکاران محبوبیت پیدا می کند.

مطالعات اپیدمیولوژیک فواید متعددی برای سلامتی انسان مرتبط با مصرف لیکوپن را شناسایی کرده اند.

به این معنی است که مصرف لیکوپن یا غذاهای غنی از لیکوپن می تواند برای جمعیت ورزشکار مفید باشد.

تا به امروز، هیچ مطالعه ای مزایای آنتی اکسیدانی بالقوه لیکوپن را در طول ورزش ارزیابی نکرده است یا اینکه آیا مکمل لیکوپن تولید شده می تواند جایگزین مناسبی برای محصولات گوجه فرنگی برای ورزشکاران باشد.

از آنجایی که غذاهای کامل حاوی چندین ترکیب فعال زیستی هستند، ما فرض کردیم که این ترکیبات در پودر گوجه‌فرنگی به‌جای یک ترکیب واحد، برای محافظت در برابر پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از ورزش، به صورت هم افزایی عمل می‌کنند.

بنابراین، هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر پودر گوجه فرنگی و مکمل لیکوپن بر ظرفیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای زیستی پراکسیداسیون لیپیدی در پاسخ به ورزش وامانده ساز در ورزشکاران مرد خوب تمرین کرده بود.

یازده مرد خوب آموزش دیده برای شرکت در مطالعه داوطلب شدند (جدول 1 ). شرکت کنندگان تجربه تمرینی 1.6 ± 7.3 سال با تمرین 2.0 ± 8.7 ساعت در بیش از 4 جلسه در هفته داشتند.

معیارهای خروج شامل استعمال دخانیات، مصرف مکمل و مصرف دارو در شروع و در طول دوره مطالعه بود.

این مطالعه مورد تایید کمیته اخلاق پژوهشی انسانی پژوهشگاه علوم ورزشی ایران و مطابق با دستورالعمل‌های اعلامیه هلسینکی بود. رضایت نامه کتبی آگاهانه از همه شرکت کنندگان به دست آمد.